Союз українців Підляшшя - Związek Ukraińców Podlasia

Protokół posiedzenia Komisji Konkursowej XVII Konkursu Piosenki Ukraińskiej „Z Pidlaśkoji Krynyci 2021”

Protokół posiedzenia Komisji Konkursowej

XVII Konkursu Piosenki Ukraińskiej „Z Pidlaśkoji Krynyci 2021”

 

3 października 2021 r. w Bielskim Domu Kultury w Bielsku Podlaskim odbyły się przesłuchania konkursowe Konkursu Piosenki Ukraińskiej „Z Pidlaśkoji Krynyci”.

 

Komisja konkursowa w składzie:

Jurij Kowalczuk (Przewodniczący Komisji), (Równe, Ukraina) – Pedagog-folklorysta. Wokalista zespołów Horyna i Silska Muzyka. Kierownik artystyczny zespołu dziecięcego Rankowa Rosa w Równem. Założyciel i dyrektor Ośrodka Twórczego „Swicza”, gdzie od 20 lat jest zaangażowany w wykonywanie i dokumentowanie muzyki tradycyjnej Polesia i Wołynia. Prowadzi warsztaty wokalne w Polsce i na Ukrainie.

Ala Kowalczuk (Równe, Ukraina) – folklorystka, śpiewaczka i animatorka związana z zespołami Horyna, Silska Muzyka i Rankowa Rosa. Od ponad 20 lat zaangażowana jest w dokumentowanie i wykonywanie muzycznego folkloru Polesia i Wołynia. Niejednokrotnie organizowała projekty kulturalne i badawcze związane z tym regionem. Wspiera swoją wiedzą działalność zespołów folklorystycznych w kraju i za granicą.  Regularnie prowadzi warsztaty śpiewu tradycyjnego w Polsce, Ukrainie i na Węgrzech.

Vita Kociubajło – instruktor śpiewu, dyrygentka, wokalistka. Pochodzi z okolic Równego. Od 20 lat rozwija działalność w Polsce. Prowadzi zespoły ukraińskie, białoruskie zajmujące miejsca na różnych koncertach i festiwalach krajowych i międzynarodowych. Dyrygent chórów cerkiewnych, prowadzi warsztaty śpiewu sakralnego i ludowego.

 

wysłuchało łącznie 62 jednostek wykonawczych.

W konkursie wzięli udział wykonawcy muzyki ukraińskiej (soliści, duety, trio, kwartety oraz zespoły) z terenu Podlasia, z innych regionów Polski. Prezentowali się oni w następujących kategoriach: folklor autentyczny, folklor opracowany oraz piosenka współczesna. W każdej z tych kategorii wykonawcy byli oceniani w czterech grupach wiekowych: dzieci (do lat 10), młodzież (od 11 do 17 lat) oraz dorośli (od 18-59 lat), dorośli (60+). Uczestnicy konkursu przedstawili jeden wybrany utwór w odpowiedniej kategorii.

Największą popularnością cieszył się w tym roku folklor opracowany (piosenki ludowe w aranżacji wybrało 28 wykonawców), uczestnicy konkursu chętnie też wybierali piosenkę współczesną (estradową) – 19 wykonawców. Folklor autentyczny przedstawiło 15 wykonawców.

Po wysłuchaniu wszystkich prezentacji jury postanowiło przyznać następujące nagrody i wyróżnienia:

 

FOLKLOR AUTENTYCZNY:

 

Młodsza kategoria wiekowa (do 10 lat)

Solo:

Wyróżnienie – Ksenia Parfieniuk

 

Małe formy:

I miejsce – Katarzyna Parfieniuk i Lena Czykwin

 

Zespoły:

I miejsce – Zespół Hiłoczka młodsza grupa

 

Średnia kategoria wiekowa (11-17 lat)

Solo:

I miejsce – Natalia Nikitiuk

 

Zespoły:

I miejsce – Folklorystyczny zespół Ranok starsza grupa

I miejsce – Folklorystyczny zespół Ranok młodsza grupa

II miejsce – Zespół Hiłoczka starsza grupa

 

Starsza kategoria wiekowa (18-59 lat)

Małe formy:

I miejsce – Kresovki

III miejsce – Trio Katarzyna Dobroczyńska, Ewelina Filipiuk, Małgorzata Bakunowicz

 

Zespoły:

I miejsce – Folklorystyczny zespół Ranok starsza grupa

 

Starsza kategoria wiekowa (60+)

Solo:

I miejsce – Wiera Niczyporuk

 

Małe formy:

I miejsce – Męski kwartet zespołu Rodyna

II miejsce – Zofia Żepniewska i Ala Kamieńska

 

Zespoły:

I miejsce – Zespół Rodyna

Wyróżnienie – Zespół Niezabudki

 

FOLKLOR OPRACOWANY:

Młodsza kategoria wiekowa (do 10 lat)

Solo:

III miejsce – Gabriela Ostapkowicz

 

Małe formy:

I miejsce – Diwczatka z III A

 

Zespoły:

I miejsce – Ukraiński dziecięcy muzyczny zespół z Lublina

 

Starsza kategoria wiekowa (18-59 lat)

Małe formy:

I miejsce – Zespół Czyżowianie żeńska grupa

II miejsce – Zespół Czyżowianie męska grupa

 

Zespoły:

I miejsce – Chór Miasta Hajnówka

I miejsce – Zespół Mikron żeńska grupa

II miejsce – Zespół Mikron

III miejsce – Zespół Czyżowianie

 

Starsza kategoria wiekowa (60+)

Solo:

I miejsce – Petro Romaniv

I miejsce – Witalis Socha

II miejsce – Olga Fiłoc

III miejsce – Antonina Gruszewska

Wyróżnienie – Nina Timoszuk

 

Małe formy:

I miejsce – Duet Walentyna Kolenda i Lidia Piotrowska

I miejsce – Duet Danuta Olszewska i Petro Romaniv

II miejsce – Zespół Cegiełki męska grupa

II miejsce – Duet Helena Datczuk i Aleksander Pura

II miejsce – Kwartet Zina Nowicka, Nina Gauze, Wiera Taranta i Lidia Piotrowska

III miejsce – Kwartet Cegiełki (Ludmiła Maksymiuk, Nina Bura, Paweł Aleksiejuk i Witalis   Gawryluk)

III miejsce – Zespół Tęcza

Wyróżnienie – Duet Anna Romaniuk i Olga Filoc

Wyróżnienie – Duet Jadwiga Deoniziak i Taisa Kwasik

 

Zespoły:

I miejsce – Zespół Orlanie

I miejsce – Zespół Cegiełki żeńska grupa

II miejsce – Zespół Cegiełki

III miejsce – Zespół Dwa Kolory

Wyróżnienie – Zespół Nowina

 

PIOSENKA WSPÓŁCZESNA:

Młodsza kategoria wiekowa (do 10 lat)

Solo:

I miejsce – Oliwia Kozak

 

Średnia kategoria wiekowa (11-17 lat)

Solo:

I miejsce – Wiktoria Gać

II miejsce – Aleksandra Wołczyk

II miejsce – Zofia Filipiuk

III miejsce – Maja Jermałowska

III miejsce – Izabela Pietroczuk

III miejsce – Aleksandra Osipiuk

Wyróżnienie – Aleksandra Kasperuk

 

Małe formy:

III miejsce – Zespół Fermata

 

Zespoły:

I miejsce – Studio piosenki HDK

 

Starsza kategoria wiekowa (18-59 lat)

Solo:

I miejsce – Izabela Karczewska

II miejsce – Ewa Iwaniuk

II miejsce – Maria Sawicka

III miejsce – Ewelina Filipiuk

Wyróżnienie – Małgorzata Bakunowicz

 

Małe formy:

II miejsce – Trio Biełyja Kryły

 

Zespoły:

I miejsce – Zespół Werwoczki

II miejsce – Zespół Piosenki Regionalnej Łuna

II miejsce – Studio Piosenki Fart

 

 

Nagrodzeni wykonawcy wykazali się bardzo dobrym przygotowaniem pod względem wokalnym, jak i językowym, a także dbałością o formę prezentacji oraz odpowiednie stroje. Jury pragnie zauważyć, że pomimo trudnej sytuacji epidemiologicznej zainteresowanie konkursem było duże, zwłaszcza wśród młodych wykonawców. Pragnie docenić wysiłek włożony w dobór repertuaru oraz przygotowanie do konkursu.

Cieszy fakt, że wykonawcy nadal sięgają po miejscowy repertuar tradycyjny. Jury ma jednak nadzieję, że w kolejnych edycjach konkursu będzie on częściej wybierany i opracowywany przez wykonawców różnych pokoleń – zarówno starszych, pamiętających go ze swego dzieciństwa, jak i młodych śpiewaków.