Protokół posiedzenia Komisji Konkursowej
XVII Konkursu Piosenki Ukraińskiej „Z Pidlaśkoji Krynyci 2021”
3 października 2021 r. w Bielskim Domu Kultury w Bielsku Podlaskim odbyły się przesłuchania konkursowe Konkursu Piosenki Ukraińskiej „Z Pidlaśkoji Krynyci”.
Komisja konkursowa w składzie:
Jurij Kowalczuk (Przewodniczący Komisji), (Równe, Ukraina) – Pedagog-folklorysta. Wokalista zespołów Horyna i Silska Muzyka. Kierownik artystyczny zespołu dziecięcego Rankowa Rosa w Równem. Założyciel i dyrektor Ośrodka Twórczego „Swicza”, gdzie od 20 lat jest zaangażowany w wykonywanie i dokumentowanie muzyki tradycyjnej Polesia i Wołynia. Prowadzi warsztaty wokalne w Polsce i na Ukrainie.
Ala Kowalczuk (Równe, Ukraina) – folklorystka, śpiewaczka i animatorka związana z zespołami Horyna, Silska Muzyka i Rankowa Rosa. Od ponad 20 lat zaangażowana jest w dokumentowanie i wykonywanie muzycznego folkloru Polesia i Wołynia. Niejednokrotnie organizowała projekty kulturalne i badawcze związane z tym regionem. Wspiera swoją wiedzą działalność zespołów folklorystycznych w kraju i za granicą. Regularnie prowadzi warsztaty śpiewu tradycyjnego w Polsce, Ukrainie i na Węgrzech.
Vita Kociubajło – instruktor śpiewu, dyrygentka, wokalistka. Pochodzi z okolic Równego. Od 20 lat rozwija działalność w Polsce. Prowadzi zespoły ukraińskie, białoruskie zajmujące miejsca na różnych koncertach i festiwalach krajowych i międzynarodowych. Dyrygent chórów cerkiewnych, prowadzi warsztaty śpiewu sakralnego i ludowego.
wysłuchało łącznie 62 jednostek wykonawczych.
W konkursie wzięli udział wykonawcy muzyki ukraińskiej (soliści, duety, trio, kwartety oraz zespoły) z terenu Podlasia, z innych regionów Polski. Prezentowali się oni w następujących kategoriach: folklor autentyczny, folklor opracowany oraz piosenka współczesna. W każdej z tych kategorii wykonawcy byli oceniani w czterech grupach wiekowych: dzieci (do lat 10), młodzież (od 11 do 17 lat) oraz dorośli (od 18-59 lat), dorośli (60+). Uczestnicy konkursu przedstawili jeden wybrany utwór w odpowiedniej kategorii.
Największą popularnością cieszył się w tym roku folklor opracowany (piosenki ludowe w aranżacji wybrało 28 wykonawców), uczestnicy konkursu chętnie też wybierali piosenkę współczesną (estradową) – 19 wykonawców. Folklor autentyczny przedstawiło 15 wykonawców.
Po wysłuchaniu wszystkich prezentacji jury postanowiło przyznać następujące nagrody i wyróżnienia:
FOLKLOR AUTENTYCZNY:
Młodsza kategoria wiekowa (do 10 lat)
Solo:
Wyróżnienie – Ksenia Parfieniuk
Małe formy:
I miejsce – Katarzyna Parfieniuk i Lena Czykwin
Zespoły:
I miejsce – Zespół Hiłoczka młodsza grupa
Średnia kategoria wiekowa (11-17 lat)
Solo:
I miejsce – Natalia Nikitiuk
Zespoły:
I miejsce – Folklorystyczny zespół Ranok starsza grupa
I miejsce – Folklorystyczny zespół Ranok młodsza grupa
II miejsce – Zespół Hiłoczka starsza grupa
Starsza kategoria wiekowa (18-59 lat)
Małe formy:
I miejsce – Kresovki
III miejsce – Trio Katarzyna Dobroczyńska, Ewelina Filipiuk, Małgorzata Bakunowicz
Zespoły:
I miejsce – Folklorystyczny zespół Ranok starsza grupa
Starsza kategoria wiekowa (60+)
Solo:
I miejsce – Wiera Niczyporuk
Małe formy:
I miejsce – Męski kwartet zespołu Rodyna
II miejsce – Zofia Żepniewska i Ala Kamieńska
Zespoły:
I miejsce – Zespół Rodyna
Wyróżnienie – Zespół Niezabudki
FOLKLOR OPRACOWANY:
Młodsza kategoria wiekowa (do 10 lat)
Solo:
III miejsce – Gabriela Ostapkowicz
Małe formy:
I miejsce – Diwczatka z III A
Zespoły:
I miejsce – Ukraiński dziecięcy muzyczny zespół z Lublina
Starsza kategoria wiekowa (18-59 lat)
Małe formy:
I miejsce – Zespół Czyżowianie żeńska grupa
II miejsce – Zespół Czyżowianie męska grupa
Zespoły:
I miejsce – Chór Miasta Hajnówka
I miejsce – Zespół Mikron żeńska grupa
II miejsce – Zespół Mikron
III miejsce – Zespół Czyżowianie
Starsza kategoria wiekowa (60+)
Solo:
I miejsce – Petro Romaniv
I miejsce – Witalis Socha
II miejsce – Olga Fiłoc
III miejsce – Antonina Gruszewska
Wyróżnienie – Nina Timoszuk
Małe formy:
I miejsce – Duet Walentyna Kolenda i Lidia Piotrowska
I miejsce – Duet Danuta Olszewska i Petro Romaniv
II miejsce – Zespół Cegiełki męska grupa
II miejsce – Duet Helena Datczuk i Aleksander Pura
II miejsce – Kwartet Zina Nowicka, Nina Gauze, Wiera Taranta i Lidia Piotrowska
III miejsce – Kwartet Cegiełki (Ludmiła Maksymiuk, Nina Bura, Paweł Aleksiejuk i Witalis Gawryluk)
III miejsce – Zespół Tęcza
Wyróżnienie – Duet Anna Romaniuk i Olga Filoc
Wyróżnienie – Duet Jadwiga Deoniziak i Taisa Kwasik
Zespoły:
I miejsce – Zespół Orlanie
I miejsce – Zespół Cegiełki żeńska grupa
II miejsce – Zespół Cegiełki
III miejsce – Zespół Dwa Kolory
Wyróżnienie – Zespół Nowina
PIOSENKA WSPÓŁCZESNA:
Młodsza kategoria wiekowa (do 10 lat)
Solo:
I miejsce – Oliwia Kozak
Średnia kategoria wiekowa (11-17 lat)
Solo:
I miejsce – Wiktoria Gać
II miejsce – Aleksandra Wołczyk
II miejsce – Zofia Filipiuk
III miejsce – Maja Jermałowska
III miejsce – Izabela Pietroczuk
III miejsce – Aleksandra Osipiuk
Wyróżnienie – Aleksandra Kasperuk
Małe formy:
III miejsce – Zespół Fermata
Zespoły:
I miejsce – Studio piosenki HDK
Starsza kategoria wiekowa (18-59 lat)
Solo:
I miejsce – Izabela Karczewska
II miejsce – Ewa Iwaniuk
II miejsce – Maria Sawicka
III miejsce – Ewelina Filipiuk
Wyróżnienie – Małgorzata Bakunowicz
Małe formy:
II miejsce – Trio Biełyja Kryły
Zespoły:
I miejsce – Zespół Werwoczki
II miejsce – Zespół Piosenki Regionalnej Łuna
II miejsce – Studio Piosenki Fart
Nagrodzeni wykonawcy wykazali się bardzo dobrym przygotowaniem pod względem wokalnym, jak i językowym, a także dbałością o formę prezentacji oraz odpowiednie stroje. Jury pragnie zauważyć, że pomimo trudnej sytuacji epidemiologicznej zainteresowanie konkursem było duże, zwłaszcza wśród młodych wykonawców. Pragnie docenić wysiłek włożony w dobór repertuaru oraz przygotowanie do konkursu.
Cieszy fakt, że wykonawcy nadal sięgają po miejscowy repertuar tradycyjny. Jury ma jednak nadzieję, że w kolejnych edycjach konkursu będzie on częściej wybierany i opracowywany przez wykonawców różnych pokoleń – zarówno starszych, pamiętających go ze swego dzieciństwa, jak i młodych śpiewaków.